ورزش تای چی چوان چیست


«هدیه تهرانی، بازیکر سینما با حکمی از سوی علیرضا خسروی به عنوان نایب رئیس کمیته تای چی چوآن فدراسیون ووشو انتخاب شد.» اعلام همین حکم انتصاب کافی بود تا به سرعت در رسانه های مختلف انعکاس پیدا کند. اما تای چی چوآن چیست؟ در مورد این ورزش چقدر اطلاعات دارید؟ حامد کاتوزی، دبیر کمیته تای چی چوآن فدراسیون ووشو و اولین دارنده نشان ببر نقره ای سبک ووشو تای چی چوآن در ایران در مورد این ورزش جالب و دیدنی به همشهری تندرستی توضیح می دهد.

«هدیه تهرانی، بازیکر سینما با حکمی از سوی علیرضا خسروی به عنوان نایب رئیس کمیته تای چی چوآن فدراسیون ووشو انتخاب شد.»
 اعلام همین حکم انتصاب کافی بود تا به سرعت در رسانه های مختلف انعکاس پیدا کند. اما تای چی چوآن چیست؟ در مورد این ورزش چقدر اطلاعات دارید؟ حامد کاتوزی، دبیر کمیته تای چی چوآن فدراسیون ووشو و اولین دارنده نشان ببر نقره ای سبک ووشو تای چی چوآن در ایران در مورد این ورزش جالب و دیدنی به همشهری تندرستی توضیح می دهد.

تای چی چوآن با نهایت برتر، یکی از زیباترین و محبوب ترین هنرهای رزمی در کشور چین و جهان است. در واقع تای چی یکی ازسامانه سیستمهای نرم و درونی هنر رزمی ووشو یا کنگ فوی چینی است که با تمرکز و تعادل همراه است.

در این هنر رزمی، عضلات نقش زیادی ایفا نمی کنند و یک ورزشکار تای چی کار، سعی در رها کردن کل بدن دارد تا این انرژی بتواند در بدنش جاری شود تا در زمان مناسب بتواند از این ورزش برای دفاع یا حمله استفاده کند.

تای چی منطبق با اصول طبیعت

صدها سال پیش اساتید تائو با معرفی تای چی در حقیقت هنر رزمی را معرفی کردند که هماهنگ با ریتم های طبیعت و قوانین حاکم بر آن باشد تا ورزشکار این رشته قادر به درک طبیعت در سطوح بالاتر باشد. تای چی ابتدا بدن را روی فرم آورده و پس از آن انرژی درونی انسان، ذهن، تنفس، عواطف، طبیعت و روح را متعادل می کند.

بر اساس آنچه که کاتوزی توضیح می دهد هنر رزمی تای چی چوآن براساس 13 الگوی اصلی شکل گرفته است که این 13 الگو عناصر شکل دهنده طبیعت و عناصر اولیه جهان هستند که اساتید کهن این رشته با مطالعه عمیق روی خواص این عناصر کاربردی رزمی به این نکته پی بردند که با طبیعت هماهنگ باشد.

اولین دارنده نشان ببر نقره ای سبک ووشو تای چی چوآن در ایران می گوید: «از این 13 الگو، 8 الگو مربوط به 8نوع جین، یا هشت نوع ضربه و دفاع مختلف با تخلیه انرژی درونی است که از تئوری 8 سه خط ئی چینگ الهام گرفته شده است. 5 الگوی دیگر آن مربوط به 5 نوع حرکت استراتژیک در تای چی است که از تئوری 5 عنصر الهام گرفته شده است. به همین دلیل می گویند تای چی باعث هماهنگی انسان با طبیعت می شود.

اما امروزه به دلیل خواص بسیار زیاد این رشته و تاثیراتی که در تنظیم میدان انرژی و به دنبال آنمقاوم سازی و تقویت جسم و روح دارد، به عنوان هنر سلامت زیستن در سطح جهان مطرح است.

 

جهت اطلاع از آخرین تغییرات وب سایت نازترین در خبرنامه وبلاگ ثبت نام کنید:




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



دو شنبه 22 مهر 1392